Oversteering/Understeering. Чому це стається та як з цим жити | WBM
- MeByName
- 1 бер. 2024 р.
- Читати 4 хв
Оновлено: 2 квіт. 2024 р.
Вітаємо наших читачів. Після невеликої перерви та спостерігання за автомобілями наших клієнтів - вирішили поділитись інформацією яка може бути цікавою нашій аудиторії. Сьогодні поговоримо про руль та управління авто, а також що значать ці страшні слова які приписують автомобілям з усіма типами силової установки.

Проїжджаючи повороти(швидко або не дуже) ви могли помітити цікаву річ - на деяких з них ваш автомобіль "прилипає" до дороги а на деяких ні, також якщо був досвід їзди на різних авто - ця різниця ще більш помітна. Чому так стається?
Understeering
Understeering(недоповоротність або недокеровеність, нічого кращого придумати з перекладом не змогли) - це ситуація коли при повороті керма ваш автомобіль продовжує свій рух у напрямку вектору прискорення, або простіше кажучи - ви хочете повернути, а ваш автомобіль ігнорує ваш запит на це і продовжує рух прямо(з вивернутими колесами, привіт деякі моделі Ауді). Додаємо невелику ілюстрацію для кращого розуміння:

Така собі ситуація. Особливо коли у наших реаліях замість безпечного зʼїзду з дороги - там кущі/дерева/каміння величезних розмірів або наприклад заправка...
Чому так сталося?
Існує декілька причин такої поведінки, але усі вони зводяться до того що водій не розуміє характеристик свого авто, або панікує. Причини:
Зависокий крутний момент під час ВХОДУ в поворот. Педаль акселератора натиснута, руль повернутий в сторону поворота, але нічого не стається(бувають випадки які звуться snapon understeer - коли спочатку авто тримає зацеп, але під час збільшення кута коліс різко його втрачає).
Розподіл ваги вашого авто - мотор позаду наприклад(ага запасний N55), тиск на задню вісь високий, амплітуди ходу підвіски не достатньо для компенсації. Передні колеса втратили гріп - летимо у груші.
Страх(найчастіша причина) - водій залітає у поворот, розуміє що швидкість зависока, в паніці тисне на гальма блокуючи передні колеса, і як по маслу летить з дороги.
Що робити коли сталося?
Ні в якому разі не панікувати, та обовʼязково при можливості відпрацювати. Єдине що нам треба зробити - повернути передній колесам зчеплення з дорожнім покриттям. це можна зробити(звісно легше сказати ніж зробити) за допомогою наступних принципів:
Трохи зменшуємо прискорення(не повністю відпускаємо педаль акселератора, але зменшуємо тиск на неї. Не тиснути на тормоз!).
Зменшити кут повороту коліс(так так, менше, не більше, не треба закручувати руль максимально в сторону повороту). Це потрібно щоб збільшити площу контакту шин з поверхнею дороги.
Рівно під час того як ви відчули що контроль повернуто, можна скинути швидкість(плавно та повільно).
Що робити щоб не сталось?
Проста відповідь - не залітати у повороти занадто швидко(особливо на старій гумі). Складна відповідь - знайте своє авто, та добре зважуйте свої водійські навики під час "гарячої" ізди, а краще пройдіть курс з контраварійного водіння.
Oversteering
Ситуація повністю протилежна до попередньої, тобто в момент повороту керма - ваш автомобіль повертає більше ніж потрібно(це дуже добре знайомо власникам BMW). Ілюстрація для кращого розуміння:

Ситуція теж така собі(очевидно, усі ситуації втрати контролю над автомобілем "такі собі"), але має практичну сторону.
Чому так сталося?
По простому - тому що задні колеса втратили гріп в той час як передні зберігають достатній контакт з дорогою.
Додавання моменту ПІД ЧАС виконання повороту. Зайшли в поворот, вирішили що занадто повільно, натиснули педаль акселератора - полетіли боком(або не боком і у відбійник).
Насильство над педаллю тормозу ПІСЛЯ входу у поворот(вся кінетична енергія летить вперед, зменшуючи запас гріпу для задніх колес).
Що робити коли сталося?
Дуже просто, так само як і в минулому випадку - треба повернути гріп, але вже для задньої осі. Отже по пунктам:
Тиснути на тормоз заздалегідь(до входу в поворот), та скидувати швидкість до безпечної перед входом у поворот(не треба продовжувати це робити після входу).
Плавно приторможувати після входу в поворот(якщо вже так сталося), але без різких рухів кермом та педалями. Спокійно.
Плавно відпускати педаль газу після входу в поворот та повернути руль для направлення вектору прискорення у потрібну нам сторону(contersteer). З цим треба бути обережним, так як поворот керма потрібно робити рівно в той момент як авто починає повертатись, щоб уникнути амплітудного розонансу(коли машину кидає то в одну то в іншу сторону).
Що робити щоб не сталось?
Знову таки, заходити в точку повертання тільки з безпечною швидкістю. Якщо хочемо "дати угла" то перш за все треба цьому навчитись, і вчитись треба не на загальних дорогах.
BMW 49/51
У деякій мірі про вашу безпеку вже подбали на заводі коли робили розподіл ваги для вашого авто. Більшість автомобілів BMW мають розподіл ваги зад/перед 49%/51%, що дає досить великий зазор на помилку та її виправлення. Але все ж таки повна відповідальність за поведінку авто - лягає на водія(з дуру можна і шарф зламати).
Технічні модифікації які допоможуть уникнути наведених вище проблем
З ситуаціями все ясно, давайте розглянемо можливості коли за гроші можна звести їх ризик виникнення до мінімуму.
Шини. Хороші шини дозволять вам мати більший запас гріпу, та уникнути заносів.
Тюнінг підвіски(але не весь). Апгрейд амортизаторів та пружин дозволяє значно підвищити характеристики автомобіля під час проходження поворотів(читай, дати більший запас стійкості до вектору прсикореня під час проходження поворотів).
Тюнінг гальмівних систем. Великі гальма краще зупиняють авто і можуть це робити значно більше разів поспіль, що дозволяє швидко зменшувати швидкість до входу в поворот та швидко її набирати після виходу з нього.
Але слід зауважити, що тільки професійний підбір та установка вище наведених запчастин дозволить знизити ризики. Тому звертайтесь тільки до висококваліфікованих механіків. У WBM ми допоможемо вам професійно підібрати, купити, протестувати та встановити будь яку з необхідних запчастин. Безпечної дороги, та веселих поворотів. І завжди памʼятайте що інвестиції у власне навчання завжди кращі за інвестиції у ремонт авто та лікування ;)
Картинки були взяті для інформації, тут!
Kommentare