Протоколи діагностики. WBM-P1
- MeByName
- 19 груд. 2023 р.
- Читати 5 хв
Працюючи з великою кількістю автомобілів BMW ми помітили цікаву тенденцію на ринку обслуговування - багато(справедливо навіть сказати "більшість") станцій роблять усе використовуючи старі підходи та приниципи діагностики. Це дуже турбує нашу команду, тому що періодично доводиться переробляти чужу роботу, що збільшує вартість обслуговування автомобіля для кінцевого клієнта. Ми вирішили поділитись нашими знаннями та досвідом з усіма бажаючими. Дуже сподіваємось що це допоможе уникнути таких підходів як "блочна" заміна, заміна рандомних запчастин, продаж "хліба" і т.д. Якщо ви стикались з таким - цей пост для вас. Якщо "ще" не стикались - отримаєте достатньо знань щоб зрозуміти чи правильно механік шукає несправність та ремонтує ваше авто. Готуйте каву, беріть щось смачненьке і давайте розбиратись що таке проткол діагностики автомобіля та навіщо потрібна спеціалізація діагноста.

З чим довелося зіткнутись за останній час
Почнемо як завжди з простого, розберемось які бувають ситуації. Усі персонажі вигадані, будь які співпадіння з реальними людьми - випадкові.
Маємо вигадане іменʼя з не вигаданою історією:
Сергій(він вам не Серьога) - консервативна людина, їздить на F30 340ix 2016 року, пробіг - 117000 км. Дуже любить своє авто, завжди вчасно обслуговує, запчастини тільки OE, ніякого "колхозу". Симптом - пропуски запалювання при максимальному прискоренні та швидкості більше 100км/г. Звертався до інших сервісів(вже наміняв достатньо щоб купити новий мотор).
Протокол роботи WBM-P1
Описання протоколу для подальшого розуміння чому саме виконувались ті чи інші дії. Можна використовувати для будь яких автомобілів з будь якими проблемами(загадковими чи ні).
Крок 1: збір інформації про автомобіль.
На цьому єтапі ми збираємо максимальну кількість інформації про автомобіль:
VIN номер.
Кількість власників
Де обслуговувався
Список виконаних робіт
Витрата пального, та тип пального який використовується(обовʼязково треба дивитись як автомобіль розпізнає якість пального!)
Версія ПЗ(програмного забезпечення усіх блоків)
Чи був в ДТП(та ступінь ушкоджень)
Споживання мастила
Стан рідин
Як зберігається
Як запускається(чи прогріває власник автомобіль)
Наявність присутніх та минулих помилок включаючи shadow code(є любителі ховати)
Перелік замін по відклику виробника(що робили, що ні)
Звук роботи двигуна та інших систем
Субʼєктивні відчуття власника щодо авто(зміни динаміки, плавність руху, та інші)
Візуальний огляд підкапотного простору
Візуальний огляд піддону та дна автомобіля
Перелік "болячок" того чи іншого типу
Крок 2: Відтворення
На цьому єтапі зазвичай маючи інформацію з першого кроку - ми можемо достатньо легко відтворити симптоми проблеми. Це потрібно щоб діагност міг урахувати додаткові симптоми які міг пропустити власник автомобіля. Зазвичай цей крок включає в себе невеликий тест драйв(якщо зібрана інформація дає таку змогу звісно, коли ГРМ відвалився то дуже не потестиш) у повній тиші та з підключенним діагностичним обладнанням і з увімкненим логуванням(ми маємо свій набір параметрів моніторингу, але зазвичай достатньо дефолтного, у будь якому програмному забезпеченні для логування, наприклад BimmerLink).
Крок 3: Ізоляція проблеми від симптомів
Отже, зібравши інформацію та відтворивши симптоми - починаємо ізоляцію проблеми(ми ж не хочемо лікувати симптоми за рахунок власника авто, чи не так?). Ізоляція відбувається за рахунок аналізу інформації отриманої на перших 2х етапах. Зазвичай на цьому етапі відкидається більшість гіпотез, та проблема стає явною і зрозумілою. Якщо ж не стає - переходимо до наступного кроку.
Крок 4: Більше симптомів
Тут зазвичай більшість починає блочну заміну запчастин!
Якщо ви дійшли сюди - вам треба повернутися назад :). Щось пропустили, щось досить значне, тому наступне треба робити дуже уважно.
Беремо лист паперу або телефон та вписуємо списком усі проблеми які можуть навіть теоретично підходять під список симптомів(обовʼязково щоб власник авто брав у цьому участь, ви навряд чи знаєте авто краще за нього). Додатково якщо є коди помилок - виписуємо усі проблеми на які вказує мануал(якщо для коду є діагностичний тест - варто його провести щоб трохи зменшити список).
Зібравши "дедуктивний" список, починаємо прибирати з нього можливі проблеми одну за одною. Для дослудження треба використовувати усі доступні методи: тест кейси з диллерського софту, стресс тести систем(давати помірне але постійне навантаження на систему), проводити діагностику окремих блоків(візуальну, механічну, моніторингову), обовʼязково використовувати колективний досвід(гугл, форуми, і т. д.), а також - звертатись до своїх записів попередніх діагностик(так, так, це нудно вести діагностичний щоденник, але коли власнику авто треба витратити 500-5000$ тільки через лінь діагносту - про лінь варто забути, сьогодні найкращий день щоб почати це робити).
Крок 5: Нічого не спрацювало
Зазвичай на 3му кроці закривається питання з 80% проблем, 4й крок закриває ще 15-17%, залишається ще 5-3%. Що ж робити та які проблеми зазвичай входять в ці 5-3%(так, достатньо просто знати які вузли автомобіля діагностувати майже не можливо через їх технічну складність)? Отже, список:
Розумні паливні форсунки(так, можна їх поставити на стенд, та простестувати - але є одне але, імпульсний режим роботи постійний, а проблема може критись у переривчастому режимі)
Свічки запалювання(єдина діагностика яка підходить - візуальна та метрична). Робимо візуальний огляд, та перевуряємо зазор між електродами щупом.
Блоки управління адаптивною підвіскою(сюрприз, їх можна діагностувати лише за допомогую прямого зчитування значень тиску)
Не багато наче, але можна витратити дуже багато часу діагностуючи ці системи. Їх треба просто мати на увазі.
Допомгти можуть БУ робочі запчастини(якщо є пул запчастин для діагностики на станції, або можна попросити у інших станцій в оренду).
Сергій та його пропуски
Зібраний пул інформації:
VIN.
1 власник.
Обслуговувався лише на станціях з хорошою репутацією.
Повний список виконаних робіт.
15.1 л/100 км - 98/100 бензин(сокар, гранд петрол, вичитуєьтся як паливо найвищого гатунку).
Програмне забезпечення останньої версії для цього авто.
У ДТП був, пошкодження тільки візуальні(коцка на кришці багажнику).
Споживання мастила паспортне, навіть трохи меньше 1л/5000км(між сервісними інтервалами не доливає, обслуговує кожні 3500-4000 км).
Стан рідин задовільний(заміни не потребують).
Зберігається у теплому паркінгу(+5-+15).
Завжди прогрівається.
Помилки в наявності: 190F08, 140001, 140310, 140210, 140501, 120408, 140301, 21A02D, shadow 11A030.
Під відклик попадав клапан вентиляції паливного баку, не мінявся.
Робота стабільна(без навантаження).
Власник каже що це або паливний насос або клапан(субʼєктивно, але апгрейд паливного насосу був запланований тож ми просто його міняємо).
Відчуття по авто від власника: їде як треба до 100км/г. Розгон досить швидкий, та стабільний, є зауваження по рульовому, але це трохи інша історія(яка звісно була записана у рекомендації та у історію автомобіля).
Підкапотний простір без зауважень(протерли максимально, щоб усе було чистим та було видно якщо щось десь потече).
Піддон - без зауважень(теж саме, витерли, зробили гарно щоб було простіше в майбутньому).
Болячки(які відносятся до данного авто на данному пробігу з використанням данного палива):
Лямбда датчик даунпайпу
Клапан вентиляції паливного баку(підкапотний)
Свічки запалювання(якщо не мінялись)
Котушки запалювання(якщо не мінялись)
Течі вакумних систем(проводимо тестування димом)
ПНВТ(HPFP) - деякі авто з серії 2016 року мали проблему(можна ігнорувати, так як власник робить апгрейд на більш потужний)
Каталізатор
Ванос(соленоїди)
Маємо досить велику кількість інформації, яка сама по собі не вказує на проблему але натякає :). Відкидуємо бензин, відкидуємо ПНВТ, оглядаємо свічки, оглядаємо котушки, задимлюємо впуск(перевіряємо герметичність), ігноруємо каталізатор(стоїть спортивний, моніторинг відключений), запускаємо тест план для перевірки ваносу(все ок). Залишається клапан вентиляції та лямбда датчик даунпайпу. Катаємось, логуємо усю інформацію - зокрема коррекції, тиск паливної системи, показники лямбди, показники фактичного положення педалі акселератора. Робимо візуальний огляд клапану вентиляції - перероблюємо роботу іншої станції з гарною репутацією(клей герметик, тріснутий клапан, відсутність затискача), заміна(це лише те що відноситься до помилки у блоці кправління, а не до нашої проблеми). Виключаємо датчик зі списку.
Залишився тільки датчик повітря(лямбда), дивимось лог - лінійний та плавний при розгоні, здається що все ок, але, при розгоні до 100 все ок, а от при холостій роботі датчик дає дивні покази 1-12(моментно, стрибками) - дістаємо БУ запчастину для перевірки - проблема більше не відтворюється, міняємо. Ціна повного ремонту:
Діагностика - 1500 грн
Клапан вентиляції - 1500 грн
Лямбда(ОЕ) - 1436 грн
Сумма з ремонтом - 5285 грн
Гроші які клієнт витратив перед тим як звернутись до нас - 74 000 грн(форсунки, даунпайп, патрубок впуску, впуск, свічки, котушки).
Можливість економії часу та грошей - безцінно.
Ось так просто можно використовувати цей протокол для пошуку складних та не дуже проблем. Формалізованність та структура дозволять будь кому зменшити помилки та довести діагностику до машинального набору дій які призводять виключно до позитивних результатів.
Висновок
Формалізованний та структурний підхід допомгає WBM економити час та гроші власників автомобілів BMW. Завжди звертайтесь тільки до тих хто знає що робить(маємо на увазі фактично знає, а не каже що знає), гарним індикатором буде - якщо там читають наш блог :).
Comments