Запчастини: Genuine, OE, OEM, aftermarket. Що Обрати?
- MeByName
- 1 груд. 2023 р.
- Читати 5 хв
Ми вирішили відкрити завісу для кращого розуміння що таке різні типи запасних частин , розповісти у чому різниця та звідки йдуть ці назви. Беріть свою каву, умощуйтесь зручніше - перед вами пост на який ви витратите 5-7 хвилин, але будете згадувати ще дуже довго :)

Автомобільна промисловість є однією з найбільших і найскладніших у світі. Виготовлення автомобіля вимагає величезної кількості праці, координації та технологій. У цьому блозі ми розглянемо, як автомобілі виготовляються на заводах, чому виробники автомобілів передають розробку різних частин автомобіля іншим виробникам замість того, щоб розробляти їх самостійно, а також пояснимо різницю між оригінальними, OE, OEM та aftermarket запчастинами.
Як автомобілі виготовляються на заводах
Виготовлення автомобіля є складним багатоетапним процесом, який починається з проектування та розробки. Інженери створюють детальні креслення та моделі автомобіля, використовуючи комп'ютерне проектування (CAD) та інші програми. Після того, як дизайн буде завершено, починається виробництво.
Виробництво автомобіля зазвичай поділяється на кілька етапів:
Штампування: Цей етап передбачає виготовлення металевих панелей кузова автомобіля, таких як капот, двері та дах. Панелі виготовляються з великих листів сталі або алюмінію за допомогою потужних пресів.
Зварювання: Після того, як панелі кузова будуть виготовлені, вони зварюються між собою, щоб утворити каркас автомобіля. Зварювання виконується вручну або за допомогою роботів.
Фарбування: Після того, як каркас автомобіля буде готовий, він фарбується в кілька шарів грунтовки, фарби та лаку. Фарбування допомагає захистити автомобіль від корозії та надає йому привабливий вигляд.
Збірка: На цьому етапі встановлюються всі компоненти автомобіля, включаючи двигун, трансмісію, електрику, інтер'єр та екстер'єр. Збірка виконується вручну або за допомогою роботів.
Контроль якості: Після того, як автомобіль буде зібраний, він проходить суворий(не те щоб суворий, але дуже добре задокументований та з тисячами параметрів, котрі визначають якість кінцевого продукту) контроль якості, щоб переконатися, що він відповідає всім стандартам безпеки та якості.
Чому виробники автомобілів передають розробку різних частин автомобіля іншим виробникам
Існує кілька причин:
Спеціалізація: Виробники автомобілів не можуть бути експертами у всьому, тому вони часто передають розробку певних компонентів іншим компаніям, які спеціалізуються в цій галузі. Наприклад, виробник автомобілів може передати розробку двигуна компанії, яка спеціалізується на виробництві двигунів.
Економія коштів: Передача розробки зовнішнім постачальникам може допомогти виробникам автомобілів заощадити гроші. Це тому, що зовнішні постачальники можуть виготовляти компоненти дешевше, ніж виробник автомобілів може виробляти їх самостійно.
Доступ до нових технологій: Зовнішні постачальники часто мають доступ до нових технологій, які можуть допомогти виробникам автомобілів створювати кращі та більш інноваційні автомобілі.
Які типи постачальників існують та як їх відрізнити
Tier 0: Виробник автомобілів. Кінцевий споживач продукції постачальників запчастин. Місце де усі запчастини збираються щоб виготовити авто(а потім маленьке звірятко загортає це все у фольгу :) ).
Tier .5: Це компанії які працюють на виробника автомобілів, пряме підпорядкування. Вони займаються дослідженнями, інжинірінгом, дизайном, розробкою та ін. Вони розробляють специфічні системи та компоненти для конкретного виробника авто, тож являються формально іншою компанією але частіше є лише підрозділом який знаходиться у статусі іншою юридичної особи(це потрібно для фінансової звітності, капіталізації досліджень, та керування бюджетами, але це трохи інша тема). Такі тісні відносини досить новаторський підхід і зʼявився він з плином часу коли автомобілі стали максимально залежними від складних електронних систем, особливо це стосується електро-автомобілів.
Tier 1: Теж доволі близькі партнери виробника, які поставляють цілі системи автомобіля. Наприклад гальмівні системи, двигуни, коробки передач, зчеплення, підвіска, і т. д. Відносини з цими виробниками зазвичай більш відкриті але мають свої нюанси, як-то прямий звʼязок лінії збірки з виробником Tier 1 для контролю якості та тестування. Тобто ці виробники підпорядковуються контролю якості виробника та проходять тестування на заводі виробництва майбутнього автомобіля. Як приклад досить відомі виробники: ZF, Bosch, BorgWagner, AISIN, Freudenberg, Brembo. Варто розуміти що таким постачальником може бути виробник авто сам по собі(як для себе так і для інших виробників, наприклад як Chrysler та BMW у 2000х, при розробці Tri-Tech двигунів для Mini Cooper).
Tier 2: Тут вже починається цікаве. Ці постачальники зазвичай не мають прямого звʼязку з заводом виробником авто, але вони працюють на пряму з Tier 1 постачальниками продаючи їм запчастини для збірки систем автомобілів перед передачею виробнику авто. Це ті самі запчастини з якими ми зазвичай працюємо. Наприклад Bosch робить системи HVAC(heating, cooling, ventilating - системи кондиціонування), але Bosch не виробляє кожен компонент цієї системи власноруч, компанія купує різні компоненти у Tier 2 постачальників(наприклад мотор компрессора або кнопки контролю). Тобто якщо підвести підсумок - Tier 2 постачають запчастини для збірки систем автомобіля.
Tier 3: Постачальники найбільш базових компонентів, як-то сировина, штампований метал, болти, гайки, прокладки та інше. Вони співпрацюють майже з усією ланкою виробництва продаючи необхідні компоненти, для створення частин систем, систем, автомобілів.
Висновок по рівням постачальників(TL;DR)
Починаючи з заводу виробника увесь дизайн системи поставок запчастин базується на декомпозиції ліній виробництва. Тобто: 3 поставляють сировину та прості компоненти, 2 - з сировини та простих компонентів збирають частини систем авто, 1 - збирають системи автомобіля та передають їх на завод виробник авто, .5 - досліджують та розробляють системи для конкретного автомобіля. Все просто? Насправді не дуже, тому що наприклад у випадку з гальмівними колодками на них може бути зазначено що вони зроблені TRW, а може бути зазначено що вони зроблені BMW. Тут для нас якраз зʼявляються абревіатури Genuine, OE, OEM, Aftermarket.
Genuine(оригінальні)
Це запчастини які зазвичай вам пропонують у якості "оригінальних" від виробника вашого авто. Вони брендовані(мають маркування виробника автомобіля), поставляються від імені офіційних представництв, та мають найвищий цінник. Але, ці запчастини виготовленні постачальниками Tier1/Tier2. Найвищий цінник цих запчастин обумовлений складнішою ланкою поставок, операційними затратами, та просто бажанням дилерів трохи(ні) заробити. Зазвичай відкриваючи коробку з оригінальною запчастиною ми бачимо тільки лого виробника запчастини без будь якого згадування про виробника авто. Сподіваємось це пояснення зможе допомогти нашим клієнтам зрозуміти чому замовляючи оригінальний фільтр - на виході отримуємо MAN по ціні х2.
OE(Original equipment)

Фактично ОЕ - це оригінальна запчастина, така ж як ті що постачаються на завод виробника(з контролем якості, тестами, і т. д.). Через ліцензійні та патентні домовленості з виробниками автомобілів - компанії виробники запчастин мають право на продаж запчастин через інші канали, наприклад через оптові поставки дистрибʼюторам та іншим представникам ринку запчастин. Для спрощення приведемо приклад: коли ви вперше міняєте гальмівні колодки - ви побачите надпис BMW на них та лого виробника колодок як наприклад TRW. Якщо ви замовите колодки ОЕ - то єдина різниця яка між ними буде - ви не побачите надпис BMW, а самі колодки будуть точно такими ж по усім параметрам(включаючи полімерно-компонентний склад самої колодки). Інколи трапляється навіть затерте лого виробника автомобіля при роботі з ОЕ(або не затерте), як на картинці.
OEM(Original Equipment Manufacturer)
Тут усе ще складніше. Купуючи ОЕМ - ви купуєте запчастину яка вироблена на заводі постачальника котрий постачає виробнику авто хоча б одну запчастину для автомобіля(ми старались пояснити це як можна простіше, але вийшло як вийшло). Тобто постачальник повинен бути ОЕ хоча б однієї запчастини автомобіля, для того щоб мати змогу ставити позначку ОЕМ на свої товари. Ці запчастини можуть бути ОЕ але не по факту не повинні бути такими. Плюс ОЕМ запчастин в тому, що вони також відповідають процесу контролю якості виробника автомобіля, але на заводі ці запчастини не встановлюються по якійсь причині(якщо наприклад тендер на постачання виграв інший виробник цієї ж запчастини).
Aftermarket
Це клас запчастин найбільш популярний серед тюнерів та модерів. Це компоненти які розроблені компаніями що не беруть участь у ланцюгу поставок виробника авто. Кастомні бампери, гібридні турбо-копресори, фари(китайські та не дуже), системи вихлопу(Akrapovic/AFE теж являються Aftermarket запчастинами). При виборі цих запчастин треба дуже ретельно перевіряти репутацію виробника, щоб знайти найкраще з того що треба. Зазвичай простіше за все це зробити поглянувши на статистику використання запчастин у гонках та модифікаціях. Якщо ми у WBM замовляємо запчастину цього класу - то тільки у дуже ретельно перевірених виробників.
Висновок
Обираючи запчастини для свого авто варто приділяти увагу не тільки ціннику але й рівню виробника у ланцюгах поставок. Кажучи простими словами, варто починати з позначки ОЕ а потім вирішувати яку ціну ви готові заплатити за ту чи іншу запчастину. Aftermarket виробники роблять як погані запчастини так і на порядки кращі(за виробників авто), їх треба обирати спираючись на репутацію. У WBM ми завжди раді допомогти вам підібрати потрібні запчастини як по ціннику так і по якості.
Comments